Artykuły

Mała motoryka rady dla nauczycieli

Nauczycielu! Czy wiesz, że mała motoryka, czyli sprawność dłoni i palców, rozwija się wraz z wiekiem a proces ten powinien zakończyć się do około 6 roku życia? Właśnie dlatego jest jednym z wyznaczników gotowości dziecka do pisania i nauki szkolnej. Rozwojowi małej motoryki sprzyja przede wszystkim ruch, czyli duża motoryka (głównie koordynacja ruchowa) i właściwe …

Mała motoryka rady dla nauczycieli Czytaj więcej »

Prawidłowy siad dziecka rady dla rodziców

Drodzy Rodzice! Wasz maluch w wieku 5 lat spędza dużo czasu na zabawach na podłodze lub przy stoliku. Powinniście pamiętać o tym, żeby zadbać o jego prawidłową postawę podczas siadu. Najbardziej nieprawidłowym ze sposobów siadania jest tzw. siad ”W”. Dziecko przyjmuje wtedy pozycję siadu klęcznego z pupą pomiędzy szeroko rozłożonymi stopami, które tworzą szeroką podstawę. Jest to …

Prawidłowy siad dziecka rady dla rodziców Czytaj więcej »

Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko

Drodzy Rodzice! Czy znana jest Wam zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć”? To samo dotyczy zdrowego kręgosłupa Waszego dziecka. Już w wieku przedszkolnym należy pamiętać, aby wpajać dzieciom zdrowe nawyki ruchowe. Ponieważ Wasze dziecko coraz więcej czasu spędza na zadaniach stacjonarnych i siedzących, warto zadbać by w wolnym czasie mogło się poruszać, pobiegać i poćwiczyć. Kręgosłup ma …

Zdrowy kręgosłup – zdrowe dziecko Czytaj więcej »

Przetrwałe odruchy – czym są i jak wpływają na rozwój dziecka?

Drodzy Rodzice! Z pewnością zauważyliście, że gdy Wasze dziecko było jeszcze niemowlęciem, miało często różne reakcje mimowolne całego ciała. Nazywamy je odruchami pierwotnymi, ponieważ są bardzo prymitywne i występują tylko w pierwszych miesiącach życia. Gdy jednak nie wygasną i  występują u starszych dzieci, nazywane są odruchami przetrwałymi. Jaki wpływ mają na dzieci przetrwałe odruchy? Odruchów pierwotnych …

Przetrwałe odruchy – czym są i jak wpływają na rozwój dziecka? Czytaj więcej »

Zmysł dotyku i jego zaburzenia

Zmysł dotyku to  największy system sensoryczny u człowieka, ponieważ jego receptory znajdują się na całym naszym ciele. Za pomocą tego systemu układ nerwowy otrzymuje informacje z otoczenia i z wnętrza naszego ciała. Człowiek posiada wiele receptorów dotykowych odbierających bodźce z ucisku, temperatury, dotyku, wibracji. Wrażenia płynące z dotyku uczestniczą w wielu zjawiskach dokonujących się w …

Zmysł dotyku i jego zaburzenia Czytaj więcej »

Czucie głębokie – układ proprioceptywny

Czym są wrażenia proprioceptywne? Wrażenia proprioceptywne to odczucia, jakich doświadczamy dzięki mięśniom i stawom. Odczucia te informują nas o tym, co dzieje się w naszym ciele, co robimy, czym poruszamy itp., przy czym do ich uzyskania nie jest potrzebna kontrola wzrokowa.  U dzieci można zaobserwować nieprawidłowość przetwarzania tego rodzaju wrażeń, polegającą na niewystarczającym odbieraniu ich. Odczucia …

Czucie głębokie – układ proprioceptywny Czytaj więcej »

Zaburzenia procesów integracji sensorycznej

U większości dzieci rozwój integracji zmysłowej przebiega prawidłowo i zupełnie naturalnie, podczas codziennych zabaw i innych aktywności. Jeżeli procesy integracji sensorycznej są zaburzone, pojawia się wiele problemów w rozwoju  dziecka. Objawy zaburzeń SI Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, …

Zaburzenia procesów integracji sensorycznej Czytaj więcej »

Zmysły chemiczne czyli smak i zapach

Zmysły „chemiczne” czyli smak i zapach Zmysł smaku to jeden z dwóch „chemicznych” zmysłów. Dzięki niemu możemy dokonać chemicznej analizy pokarmów i wiemy co trafia do naszych ust. Zmysł smaku rozwija się  w życiu płodowym. Kubki smakowe znajdują się na języku, podniebieniu i wargach. Człowiek potrafi dzięki nim odróżnić cztery podstawowe smaki: słodki, gorzki, kwaśny …

Zmysły chemiczne czyli smak i zapach Czytaj więcej »

Zmysł równowagi

Czy wiesz że zmysł równowagi jest najważniejszym ze zmysłów? Jest to podstawowy system sensoryczny, z którego impulsy łączą się z informacjami z innych zmysłów i to jego prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na pracę całego systemu nerwowego. Przez receptory ucha wewnętrznego dostarczane nam są informacje o pozycji i ruchach głowy. Połączenie wrażeń płynących z ruchu liniowego i …

Zmysł równowagi Czytaj więcej »

Nadwrażliwość sensoryczna oczami nauczyciela

Nadwrażliwość  sensoryczna powoduje różne niepokojące i czasami niezrozumiałe dla otoczenia zachowania dzieci. Nieprawidłowości w zakresie odbierania i przetwarzania bodźców dotykowych mogą skutkować dziwnymi i niezrozumiałymi reakcjami na te bodźce. Dziecko może nie tolerować dotyku, unikać bliskości, gier zespołowych, zabaw grupowych. Obniżona wrażliwość na bodźce dotykowe Obniżona wrażliwość na bodźce dotykowe skutkuje nadmiernym poszukiwaniem tych bodźców …

Nadwrażliwość sensoryczna oczami nauczyciela Czytaj więcej »

Przewiń do góry
Skip to content