logo_maja

Baza wiedzy

Przekształcenie połykania

Przekształcenie połykania Połykanie towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Przeciętnie w ciągu doby człowiek wykonuje około 1000 przełknięć na dobę. Nieprawidłowe połykanie, towarzyszące również nieodpowiedniej pozycji spoczynkowej języka podczas oddychania wspomaga doświadczenie braku pionizacji języka oraz powoduje odmienne warunki rozwoju innych czynności związanych z narządem żucia. Pod względem fizjologicznym połykanie jest czynnością wyznaczającą funkcjonowanie ośrodkowego oraz […]

Czytaj więcej

Po co brudzić i męczyć ręce?

Po co brudzić i męczyć ręce? …czyli o tym jak ważne są ćwiczenia ręki w terapii logopedycznej. Od najmłodszych lat kartka była powiernikiem moich myśli a kredki dawały im obraz. Były też wylepianki, plastelina, farby – widząc te kolorowe pudełeczka pomysły przychodziły same. Lubiłam to bardzo, a rodzice dbali o to, by umożliwić mi uczestnictwo […]

Czytaj więcej

Mamo, tato, poznaję świat lewą ręką

Mamo, tato, poznaję świat lewą ręką Leworęczność – co warto o niej wiedzieć Leworęczność jest wynikiem dominowania w mózgu półkuli prawej, co sprawia, że lewa część ciała jest bardziej sprawna. Dochodzi do niej w procesie dziedziczenia, rzadziej jest wynikiem uszkodzenia lewej półkuli mózgu. Jeśli zauważysz, że dziecko używa lewej ręki kiedy: je, myje zęby, rysuje, […]

Czytaj więcej

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) Co to w ogóle jest TUS? Trening Umiejętności Społecznych to grupowa forma psychologicznej pomocy dla dzieci i młodzieży, dorosłych mającą na celu rozwój ich kompetencji społecznych oraz emocjonalnych. Dla kogo jest Trening Umiejętności Społecznych? Zajęcia skierowane są dla dzieci, które przejawia trudności w funkcjonowaniu społecznym w wieku przedszkolnym i szkolnym. Najczęściej […]

Czytaj więcej

Zaburzenia procesów integracji sensorycznej

Zaburzenia procesów integracji sensorycznej   U większości dzieci rozwój integracji zmysłowej przebiega prawidłowo i zupełnie naturalnie, podczas codziennych zabaw i innych aktywności. Jeżeli procesy integracji sensorycznej są zaburzone, pojawia się wiele problemów w rozwoju  dziecka. Objawy zaburzeń SI   Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu […]

Czytaj więcej

Zmysły „chemiczne” czyli smak i zapach

Zmysły „chemiczne” czyli smak i zapach   Smak i zapach Zmysł smaku to jeden z dwóch „chemicznych” zmysłów. Dzięki niemu możemy dokonać chemicznej analizy pokarmów i wiemy co trafia do naszych ust. Zmysł smaku rozwija się  w życiu płodowym. Kubki smakowe znajdują się na języku, podniebieniu i wargach. Człowiek potrafi dzięki nim odróżnić cztery podstawowe […]

Czytaj więcej

Zmysł równowagi – zmysł na wagę złota

Zmysł równowagi – zmysł na wagę złota   Czy wiesz że zmysł równowagi jest najważniejszym ze zmysłów? Jest to podstawowy system sensoryczny, z którego impulsy łączą się z informacjami z innych zmysłów i to jego prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na pracę całego systemu nerwowego. Przez receptory ucha wewnętrznego dostarczane nam są informacje o pozycji i ruchach […]

Czytaj więcej

Nadwrażliwość sensoryczna oczami nauczyciela

Nadwrażliwość sensoryczna oczami nauczyciela   Nadwrażliwość  sensoryczna powoduje różne niepokojące i czasami niezrozumiałe dla otoczenia zachowania dzieci. Nieprawidłowości w zakresie odbierania i przetwarzania bodźców dotykowych mogą skutkować dziwnymi i niezrozumiałymi reakcjami na te bodźce. Dziecko może nie tolerować dotyku, unikać bliskości, gier zespołowych, zabaw grupowych.   Obniżona wrażliwość na bodźce dotykowe Obniżona wrażliwość na bodźce […]

Czytaj więcej

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – rady dla nauczycieli i rodziców

Nauczycielu! Jeśli obserwujesz w grupie dzieci, które mają trudności ze zrozumieniem tego, co mówisz w szumie lub hałasie, lub gdy mówi jednocześnie kilka osób, warto sprawdzić, czy u takiego dziecka nie występują zaburzenia przetwarzania słuchowego.   Profile kliniczne APD U dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego możemy obserwować jeden lub kilka profili klinicznych APD. Każdy z […]

Czytaj więcej

Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?

Przetrwałe odruchy – czym są i jak wpływają na rozwój dziecka?   Drodzy Rodzice! Z pewnością zauważyliście, że gdy Wasze dziecko było jeszcze niemowlęciem, miało często różne reakcje mimowolne całego ciała. Nazywamy je odruchami pierwotnymi, ponieważ są bardzo prymitywne i występują tylko w pierwszych miesiącach życia. Gdy jednak nie wygasną i  występują u starszych dzieci, nazywane […]

Czytaj więcej