logo_maja

Baza wiedzy

Zaburzenia procesów integracji sensorycznej

Zaburzenia procesów integracji sensorycznej   U większości dzieci rozwój integracji zmysłowej przebiega prawidłowo i zupełnie naturalnie, podczas codziennych zabaw i innych aktywności. Jeżeli procesy integracji sensorycznej są zaburzone, pojawia się wiele problemów w rozwoju  dziecka. Objawy zaburzeń SI   Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu […]

Czytaj więcej

Zmysły „chemiczne” czyli smak i zapach

Zmysły „chemiczne” czyli smak i zapach   Smak i zapach Zmysł smaku to jeden z dwóch „chemicznych” zmysłów. Dzięki niemu możemy dokonać chemicznej analizy pokarmów i wiemy co trafia do naszych ust. Zmysł smaku rozwija się  w życiu płodowym. Kubki smakowe znajdują się na języku, podniebieniu i wargach. Człowiek potrafi dzięki nim odróżnić cztery podstawowe […]

Czytaj więcej

Zmysł równowagi – zmysł na wagę złota

Zmysł równowagi – zmysł na wagę złota   Czy wiesz że zmysł równowagi jest najważniejszym ze zmysłów? Jest to podstawowy system sensoryczny, z którego impulsy łączą się z informacjami z innych zmysłów i to jego prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na pracę całego systemu nerwowego. Przez receptory ucha wewnętrznego dostarczane nam są informacje o pozycji i ruchach […]

Czytaj więcej

Nadwrażliwość sensoryczna oczami nauczyciela

Nadwrażliwość sensoryczna oczami nauczyciela   Nadwrażliwość  sensoryczna powoduje różne niepokojące i czasami niezrozumiałe dla otoczenia zachowania dzieci. Nieprawidłowości w zakresie odbierania i przetwarzania bodźców dotykowych mogą skutkować dziwnymi i niezrozumiałymi reakcjami na te bodźce. Dziecko może nie tolerować dotyku, unikać bliskości, gier zespołowych, zabaw grupowych.   Obniżona wrażliwość na bodźce dotykowe Obniżona wrażliwość na bodźce […]

Czytaj więcej

Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – rady dla nauczycieli i rodziców

Nauczycielu! Jeśli obserwujesz w grupie dzieci, które mają trudności ze zrozumieniem tego, co mówisz w szumie lub hałasie, lub gdy mówi jednocześnie kilka osób, warto sprawdzić, czy u takiego dziecka nie występują zaburzenia przetwarzania słuchowego.   Profile kliniczne APD U dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego możemy obserwować jeden lub kilka profili klinicznych APD. Każdy z […]

Czytaj więcej

Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?

Przetrwałe odruchy – czym są i jak wpływają na rozwój dziecka?   Drodzy Rodzice! Z pewnością zauważyliście, że gdy Wasze dziecko było jeszcze niemowlęciem, miało często różne reakcje mimowolne całego ciała. Nazywamy je odruchami pierwotnymi, ponieważ są bardzo prymitywne i występują tylko w pierwszych miesiącach życia. Gdy jednak nie wygasną i  występują u starszych dzieci, nazywane […]

Czytaj więcej

Czucie głębokie – wrażenia proprioceptywne

Czucie głębokie – układ proprioceptywny   Czym są wrażenia proprioceptywne? Wrażenia proprioceptywne to odczucia, jakich doświadczamy dzięki mięśniom i stawom. Odczucia te informują nas o tym, co dzieje się w naszym ciele, co robimy, czym poruszamy itp., przy czym do ich uzyskania nie jest potrzebna kontrola wzrokowa.  U dzieci można zaobserwować nieprawidłowość przetwarzania tego rodzaju wrażeń, […]

Czytaj więcej

Zmysł dotyku i jego zaburzenia

Zmysł dotyku i jego zaburzenia   Zmysł dotyku to  największy system sensoryczny u człowieka, ponieważ jego receptory znajdują się na całym naszym ciele. Za pomocą tego systemu układ nerwowy otrzymuje informacje z otoczenia i z wnętrza naszego ciała. Człowiek posiada wiele receptorów dotykowych odbierających bodźce z ucisku, temperatury, dotyku, wibracji. Wrażenia płynące z dotyku uczestniczą […]

Czytaj więcej

Ryzyko dysleksji – czym jest?

Ryzyko dysleksji – czym jest?   Nie u wszystkich dzieci rozwój poszczególnych funkcji fizycznych i psychicznych przebiega równomiernie i harmonijnie. Tempo rozwoju u różnych dzieci może być odmienne. Przy niejednakowym tempie rozwoju w poszczególnych zakresach mówi się o zakłóceniach jego rytmu. Nierównomierność rozwoju może polegać na rozbieżności między rozwojem fizycznym a psychicznym, a może też […]

Czytaj więcej

Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?

Przetrwałe odruchy – jak wpływają na rozwój dziecka?   Drodzy Rodzice! Z pewnością zauważyliście, że gdy Wasze dziecko było jeszcze niemowlęciem, miało często różne reakcje mimowolne całego ciała. Nazywamy je odruchami pierwotnymi, ponieważ są bardzo prymitywne i występują tylko w pierwszych miesiącach życia. Gdy jednak nie wygasną i  występują u starszych dzieci, nazywane są odruchami […]

Czytaj więcej