Pracuję z dziecmi od 30 lat, a od 2002 roku prowadzę Poradnię dla dzieci i rodziców.
Jestem pedagogiem, logopedą, terapeutą i mamą trójki dosrosłych dzieci.
W Poradni przeprowadziłam wraz z Zespołem specjalistów tysiące badań, które atchiwizowałam. Ten materiał dał mi więdzę i podstawę do wyciągnięcia wniosków i stworzenia programu „Dobry Start od Poczęcia“ i Poradni Wirtualnej.
Moje badania wykazują, że zastosowanie zmain nawyków, wprowadzenie rytuałów i treningów zmienia zachowanie dziecka i pozytywanie wpływa na całą rodzinę.
W swojej pracy sosuje takie metody, które przynoszą najlepsze efekty wobec danego dziecka i rodziny, zastosowanie treningów zależy od indywidualnych potrzeb i skupia sie na przestrzeni w której dziecko przebywa.
Obserwując dzisiejsze trendy i powielanie błędów wychowawczych, na które nikt nie zwraca uwagi, postanowiłam wprowadzić nową forme diagnozowania dziecka obserewację, którą może przeprowadzić rodzic na platformie „Dobry Start od Poczęcia“
Na podstwie swoich doświadczeń opracowałam program „Dobry Start od Poczęcia“, który ma na celu wspomaganie rozwoju dzieci w domowych warunkach.
Rodzic rejestrując się na platformie może założyć dla swojego dziecka osobiste konto na którym stworzony zostanie indywidualizowany program wspomagania rozwoju.
Każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby, dlatego nie ma jednego planu dla wszystkich.
W programie „Dobry Start od Poczęcia“, poszukujemy przyczyn problemów dziecka stosując pogłębioną obserwację.
Obserwację dziecka przeprowadzają rodzice i wypełniają kwestionariusze na platformie.
Po sześciu tygodniach, zaproponowany zostaje kolejny krok w programie – diagnoza.
Na diagnozę kierowane sa dzieci, które tego wymagają, a w warunkach domowych, rodzic może zastosować zalecenia i wskazówki terapeutyczne przesyłane w Teczkach Dziecka na platformie „Dobry Start od Poczęcia“.
W wyniku przeprowadzonej diagnozy rodzice wprowadzają trening lub terapię dla dziecka według wskazówek, moga w każdej chwili skorzystać z pomocy terapeutów.
Zapraszam serdecznie
Anna Dobosz
Rejestrując się na platformie rodzic otrzymuje dostęp do konta dziecka i może stworzyć dla niego indywidualizowany program wspomagania rozwoju.
Konto Dziecka na platformie Dobry Start od Poczęcia, to elektroniczna książka, zbiór dokumentów, historia kroków w jego rozwoju, zmian w zachowaniu, jest wiedzą do której ma dostęp rodzic w każdej chwili po zalogowaniu.
Ta wiedza ułatwia pracę terapeutom, którzy dzięki platformie mogą zapoznać się ze szczegółami, stanowiącymi przyczyny problemów dziecka i wprowadzić indywidualizowany program wspomagania rozwoju.
Platforma "Dobry Start od Poczęcia"
Platforma powstała z myślą o rodzicach pragnących trenować mózg swojego dziecka i mieć aktywny wpływ na jego funkcjonowanie, by uświadomić i wprowadzić w domu, dobre dla dziecka zwyczaje, zaprogramować dobre nawyki.
Umożliwia dokonanie obserwacji i testów przesiewowych, określających zaburzenia. W przypadku niewielkich problemów, rodzic może przeprowadzić samodzielnie obserwacje i wprowadzić trening.
Platforma umożliwia opiekę terapeutyczną i stworzenie indywidualizowanego programu wspomagania rozwoju dziecka, na jego osobistym koncie.
Platforma Dobry Start od Poczęcia jest naszą recepcją i archiwum wiedzy o dziecku, historią kolejnych kroków podjętych podczas realizowania programu wspomagania rozwoju. W każdej chwili możemy skorzystać z informacji o dziecku podczas konsultacji on-line z rodzicami. Wiadomości o dziecku zgromadzone na jego osobistym koncie, są bogatym materiałem diagnostycznym, co ułatwia pracę terapeutom. Program systematyzuje i porządkuje wiedzę o dziecku, umożliwia rodzicom świadomie i mądrze wspierać jego rozwój.
INDYWIDUALIZOWANY PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU – „DOBRY START OD POCZĘCIA” powstał z myślą o dzieciach w każdym wieku,
A zaczynamy, już od poczęcia.
Przygotowaliśmy karty wsparcia dla Mam w ciąży, które wprowadzając zalecenia, świadomie wpływają na rozwój mózgu swojego, jeszcze nie narodzonego dziecka. – Teczka Dziecka – Ciąża
Wprowadzając, na platformę „Dobry Start od Poczęcia” dziecko w okresie prenatalnym, rodzice mogą zastosować działania profilaktyczne, które maja na celu wprowadzenie dobrych dla dziecka nawyków.
Należy pamiętać, że w tym okresie tworzą się zalążki zmysłów, a od zmysłów zależy w jaki sposób postrzegamy świat.
Zmysł | Kiedy zaczyna się rozwijać | Do kiedy powinien być w pełni ukształtowany |
---|---|---|
Dotyk | 8 tc (usta, nos, policzek, czoło) 12 tc dłoń 28 tc opuszki palców |
Przy porodzie już całe ciało odczuwa dotyk oprócz czubka i boków głowy, potem zmysł doskonali się do wieku szkolnego |
Przedsionek (równowaga) | 7-8 tc (błędnik w uchu wewnętrznym) | Do 4-5 miesiąca ciąży, potem doskonali się przez całe dzieciństwo |
Propriocepcja | Rozwija się wraz z dotykiem |
Przy porodzie już w pełni ukształtowany, doskonali się do wieku szkolnego |
Słuch | Ok 20 tc pierwsze połączenia nerwowe i dziecko zaczyna słyszeć niskie tony. | Do 5 tc rozwija się umiejętność odróżniania wysokości dźwięków, przy porodzie już w pełni ukształtowany |
Wzrok |
Od 16 tc reakcja dziecka na światło 24-26 tc otwarte oczy i ruchy gałek ocznych |
Noworodek widzi jedynie czarno-biało, do odległości 30 cm 2 mc – dziecko zaczyna widzieć czerwień ok 4-5 mc zaczyna widzieć barwy i na dalsze odległości |
Smak |
Ok 7 tc pierwsze kubki smakowe Ok 21 tc dziecko odczuwa już smak wód płodowych |
Kształtuje się do 21 tc Zdolność do rozpoznawania wszystkich smaków przyjdzie po paru miesiącach od urodzenia |
Węch |
Ok 8 tc zaczynają się tworzyć komórki nabłonka 28 tc dziecko odczuwa już zapachy z otoczenia mamy |
Przy porodzie już w pełni ukształtowany |
Tabela Rozwoju Zmysłów by Katarzyna Kajkowska
Program „Dobry Start od Poczęcia” zbudowany jest z kroków następujących po sobie. Proces rozpoczyna obserwacja, potem diagnoza, następnie trening lub terapia i wizyty kontrolne.
Efektem systematycznie wprowadzanych kroków jest ustalenie stałego rytmu dnia i tygodnia w naszym kalendarzu i zaprogramowanie go w życiu dziecka.
Indywidualizowany program wspomagania rozwoju, to długofalowy proces wprowadzania zmian. Nie można wszystkiego zrobić od razu. Każdy trening rozłożony jest w czasie i powinien następować jako kolejny etap w terapii dziecka.
Naszym zadaniem jest zaangażowanie rodziców w aktywny trening mózgu swojego dziecka. Bo tylko w takiej sytuacji gwarantujemy sukces.
Jak stworzyć indywidualizowany program wspomagania rozwoju?
Zaloguj się na platformie i rozpocznij obserwację
Po prostu działaj!!!
Zacznij już dziś wprowadzać zmiany.
- zacznij zmiany od wprowadzenia rytuału zasypiania
- wyłącz TV i inne ekrany
- zbadaj poziom decybeli w swoim domu i pokoju dziecka
ograniczaj hałasy
- pamiętaj o spacerach i aktywności fizycznej
W Teczkach Dziecka w programie „Dobry Start od Poczęcia“rodzice znajdą przykładowy plan dnia i rytuały na dany wiek dziecka.
Obserwacja
Po otrzymaniu pełnego dostępu do programu, rodzice rozpoczynają 6-cio tygodniowy okres obserwacji. Wypełniają kwestionariusz ogólnorozwojowy, który jest wnikliwym wywiadem dotykającym różnych sfer w rozwoju dziecka.
Obserwują rytm dnia, który stanowi podstawę do wprowadzenia zmian, bo zazwyczaj problem stanowi nieprawidłowa organizacja czasu.
Wypełniają kartę mocne i słabe strony dziecka i test zdolności**
Obecnie bowiem zapomina się o mocnych stronach, pełne skupienie na problemie i zajęciach terapeutycznych dla dziecka zapełniają przestrzeń jego czasu, przez co dziecko nie ma szans rozwinąć swoich zdolności.
Tylko robiąc to co lubimy, czujemy się szczęśliwi. Zazwyczaj mamy świadomość swoich problemów i wiemy, że pewnych umiejętności nigdy nie osiągniemy. Mamy świadomość, że nie mając głosu – nie będziemy śpiewać. Tak samo z dziećmi, one też mają swoje mocne i słabe strony. Mają swoje talenty i zdecydowanie wolą robić to co im wychodzi, co potrafią i co sprawia im przyjemność.
Kwestionariusze i karty obserwacji rodzic pobiera i wypełnia elektronicznie, zapisuje i przesyła na konto dziecka. Dokument tak wypełniony jest czytelny dla terapeutów analizujących wiadomości o dziecku w programie.
Test zdolności wykorzystany w aplikacji określa zdolności dziecka i jest dla rodzica podpowiedzią, jakie talenty należy u dziecka rozwijać. David Lewis „Jak wychowywać zdolne dziecko” PZWL, Warszawa 1988 rok
Czas obserwacji trwa od 6 tygodni, do 3 miesięcy, a około godziny zajmuje terapeucie rzetelne zapoznanie się z informacjami o dziecku.
Konsultacje ogólnorozwojowe
Podczas gdy Rodzic przeprowadza obserwacje i kompletuje dokumenty na koncie dziecka, Administrator po zapoznaniu się z przesłanymi dokumentami proponuje dalsze kroki w programie Dobry Start od Poczęcia. Podczas rozmowy telefonicznej z rodzicem zostanie zaproponowana opcja możliwa do realizacji.
Jeśli nie ma możliwości przeprowadzenia diagnozy przez terapeutę na Sali/ w gabinecie terapeutycznym, proponujemy – wizyty domowe, które umawiane są indywidualnie i polegają na przeprowadzeniu konsultacji ogólnorozwojowych diagnozujących w domu w którym wychowuje się dziecko.
Konsultacje ogólnorozwojowe, które prowadzi dwóch terapeutów – polecamy szczególnie wobec dzieci do 10 roku życia.
Zgodnie z zasadą „nie mówimy o dziecku w obecności dziecka” na naszych konsultacjach jeden terapeuta omawia przeprowadzoną przez rodziców obserwację i wyciąga wnioski, natomiast drugi terapeuta bawiąc się z dzieckiem na Sali SI – ocenia w zależności od wieku dziecka
- zaburzenia procesów integracji sensorycznej
- zaburzenia integracji bilateralnej
Po przeprowadzonej konsultacji rodzic otrzymuje informacje i zalecenia, oraz skierowanie do dalszych kroków w programie.
Najważniejsze by wytrzymać w zmianie i konsekwentnie wprowadzać rytuały w życie dziecka. Wszelka powtarzana systematycznie praca przynosi efekty, a w tym przypadku postępy dziecka zależą od wytrwałości rodziców.
Zazwyczaj ćwiczenia jakie muszą wykonywać dzieci w ramach treningu to zaledwie 15 minut dzienne, ale przygotowanie do tego cyklu może powodować całkowitą zmianę życia rodziny. Samo wyłączenie telewizora i wprowadzenie ciszy w domowych warunkach uspokaja i wycisza dziecko po całym dniu doznań. Nasze treningi proponujemy wprowadzać w rytuały wieczorne, by pomóc dziecku w zaśnięciu i wydajnym odpoczynku. Z moich nadań wynika, że dzieci w obecnych czasach są przestymulowane, zbyt dużą ilością bodźców mają problemy z zasypianiem. Śpiąc niewystarczającą ilość godzin.
10 przykazań zdrowego snu
Warto zapoznać się z „przykazaniami” zdrowego snu, które zostały opracowane przez Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu, a opublikowane przez Narodową Fundację Snu
Układaj dziecko do snu przed godziną 21:00. Przebudzenie powinno odbywać się zgodnie z danymi dotyczącymi zalecanej ilości snu.
Stałe godziny zasypiania i wstawania powinny obowiązywać nie tylko w dni powszednie, ale również w czasie weekendu.
Przyjmij stałe postępowanie związane z układaniem dziecka do snu, używaj wygodnej dla dziecka odzieży, w tym właściwych pieluszek dla niemowląt.
Po położeniu dziecka do łóżka pozwól na samodzielne zaśnięcie.
W czasie snu sypialnia powinna być zaciemniona. Oświetlenie należy stosować podczas porannego wstawania.
Urządzenia elektroniki użytkowej, takie jak komputery, telewizory, telefony komórkowe, powinny pozostawać poza sypialnią. Ich używanie przed snem także powinno być ograniczone.
Czynności dnia codziennego powinny być uregulowane, dotyczy to zwłaszcza posiłków.
Obserwując dziecko w programie Dobry Start od Poczęcia, rodzice dopiero uświadamiają sobie o potrzebie wprowadzenia zdrowego rytmu dnia. Zmiana nawyków, jest trudnym zadanie, ale możliwym do wykonania. Trzeba tylko chcieć
Diagnoza
Na diagnozę kierowane są dzieci, po przeprowadzonej 6 tygodniowej obserwacji. Na podstawie wypełnionych przez rodziców kwestionariuszy i kart obserwacji, konsultant zaproponuje kolejne kroki w programie.
W Poradni oferujemy konsultacje diagnozujące w zakresie zaburzeń w:
- rozwoju ruchowym – praca z fizjoterapeutą
- rozwoju procesów integracji sensorycznej – praca z terapeutą integracji sensorycznej
- integracji bilateralnej – zalecony trening przez terapeutę, wykonuje rodzic z dzieckiem w domu - trening trwa 6 tygodni, badanie kontrolne po przeprowadzonym treningu
- przetwarzania słuchowego – zalecony trening słuchowy wykonuje dziecko w domu – trening trwa do 12 tygodni, badanie kontrolne po przeprowadzonym treningu
Przed planowaną konsultacją diagnozującą na koncie dziecka w zakładce diagnozy znajdą się kwestionariusze do uzupełnienia. Rodzic uzupełnia dokumentację przed planowaną wizytą, by dać możliwość terapeucie zapoznania się z dzieckiem.
Po przeprowadzonej konsultacji, terapeuta prześle na konto dziecka raport z badania i zalecenia do dalszej pracy. Rodzic ma stały dostęp do dokumentów, które może wydrukować w celu przedstawienia ich w placówce, w której uczy się dziecko.
Teczki dziecka
Każdy krok w programie wypełniony jest kartami pracy i kwestionariuszami w Teczkach Dziecka na jego osobistym koncie.
Teczki Dziecka obejmują zalecenia i wskazówki, raporty z badań i obserwacji, oraz testy przesiewowe, zgodne z indywidualnymi potrzebami dziecka.
Trening czy terapia?
W naszym programie stawiamy na aktywność. Trenując z dzieckiem zaburzone funkcje w określonym rytmie i zgodnie z zaleceniami, rodzice są w stanie sami wypracować z dziećmi zmianę.
Terapia cykliczna
Na terapię cykliczną kierowane są dzieci, które tego potrzebują, czyli wymagają sprzętu i Sali SI do zastosowania koniecznych ćwiczeń. W naszym programie proponujemy wizyty domowe, gdzie terapeuta ma możliwość pokazać rodzicom jak mają wykonywać ćwiczenia w dzieckiem w jego przestrzeni.
Terapia cykliczna polega na cotygodniowej wizycie terapeuty i pracy z dzieckiem w wyznaczonych sferach jego rozwoju.
Rodzice co tydzień otrzymują nowe ćwiczenia do utrwalania w domu, a w przypadku treningu domowego rodzice otrzymują konkretne zalecenia. Trenują z dzieckiem w określonym cyklu, czasie i rytmie. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb.
Każde dziecko objęte opieką terapeuty ma określony plan działań na najbliższe 3 miesiące, 6 miesięcy lub 9 miesięcy.
W przypadku:
- treningu bilateralnego – zapraszamy na badania kontrolne, raz na 6 tygodni,
- treningu słuchowego – raz na trzy miesiące.
W takiej sytuacji rodzic sam trenuje z dzieckiem w domu wg zaleceń.
Na wizytach kontrolnych terapeuta przeprowadza badania i wyznacza dalszy etap pracy, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Jak dbać o mózg swojego dziecka?
- Wprowadź stały powtarzalny rytm dnia:
- odpowiednia ilość snu
- posiłki o stałych porach
- rytuał zasypiania
- Aktywnie spędzaj z dzieckiem czas, dbając o prawidłowy rozwój ruchowy i sensomotoryczny swojej pociechy
- Ucz dziecko samodzielności, cierpliwie oczekuj na opanowanie kolejnych czynności samoobsługowych
- Rozwijaj artystyczne talenty swojego dziecka
- Organizuj czas swojemu dziecku wprowadzając w jego życie zajęcia wspomagające i rozwijające
- Wspieraj dziecko w procesie uczenia się, wprowadzając trening lub terapię zaburzonych funkcji
- Ograniczaj ekrany i hałas
- Wprowadzamy zasady i porządek
- Realizujemy indywidualizowany program przez specjalistyczną opiekę terapeutyczną
- Wspieramy Rodziców w procesie zmiany
Daj dziecku czas i staniesz się najlepszym trenerem jego mózgu.
Program został stworzony dla dziecka, ale jego realizacja zależy od rodziców.
Z moich badań wynika, że świadomy rodzic wyprowadza dziecko z każdej trudności, trzeba tylko chcieć.
Kalendarz
Nawyki rządzą naszym życiem, jak autostrady w naszym mózgu wracają do przyzwyczajeń zaprogramowanych w najmłodszych latach życia. Bądźmy przykładem dla naszych dzieci i uczmy ich doświadczania przez samodzielność.
Kalendarz został stworzony dla potrzeb rodziców, do planowania zajęć dziecku i formowania dla niego odpowiedniego harmonogramu dnia.
Największym błędem wychowawczym jaki popełniają rodzice jest nieprawidłowa organizacja czasu dziecka. Rodzice zazwyczaj skarżą się na ranne afery i problemy z zasypianiem dzieci. Powodem takiej sytuacji jest brak stałych rytuałów wieczornych, przygotowujących mózg do wyciszenia.
Za mało snu powoduje, że dziecko jest rozdrażnione i nie odpoczywa w prawidłowy sposób. Skupieni na ponaglaniu dziecka, rodzice obsługują je pozwalając na używanie smartfonów podczas tych czynności. To główny problem, którego zupełnie sobie nie uświadamiamy.
Kalendarz więc ma służyć rodzicom w planowaniu prawidłowego rytmu dnia dla swojego dziecka i kontroli nad własnymi nawykami, które jak już wiemy, musimy odkodować.
Programując dobre nawyki pomagamy swojemu dziecku w opanowaniu jego trudności. Stały rytm dnia wprowadza w życie dziecka poczucie bezpieczeństwa, sprawczości i przewidywalności. Dziecko czuje się lepiej, gdy wie co je czeka, gdy wie w jakich zasadach żyje i gdy wie czego się od niego oczekuje. Większość problemów dzieci wynika z braku zrozumienia nowej dla niego sytuacji.
Dlatego zachęcam do planowania i wprowadzenia stałego rytmu dnia dziecka, a pomaga w tym program „Dobry Start od Poczęcia”.
Zapraszam na platformę „Dobry Start od Poczęcia“, która powstała z myślą o:
Wychowanie dziecka leży w rękach rodziców i jest to proces, od którego zależy, jakim dziecko stanie się człowiekiem, jakie zakoduje nawyki obserwujac i naśladując swoich rodziców.
Program, ma na celu trening mózgu i umiejętości rodzicielskich, przygotowujących dzieci do:
- samodzielności,
- odpowiedzialności,
- dorosłości.
Anna Dobosz