Trening mózgu dziecka

Trening to słowo, kojarzące  się z wysiłkiem, którego wcale nie lubimy i  z konsekwencją, od której uciekamy, a to właśnie wprowadza w życie dziecka stałość i regularność dając mu podłoże do prawidłowego rozwoju.


Każda opinia lub orzeczenie jest zaleceniem do pracy z dzieckiem i zazwyczaj jest ono otoczone opieką terapeutyczną w placówce, w której się uczy, ale rodzice nie wiedzą co mają robić w domu. Szukają podpowiedzi w Internecie i chodząc na konsultacje od specjalisty, do specjalisty, ale rzadko mają zintegrowany plan i świadomość wprowadzania dobrych nawyków.


Trudno uwierzyć, ale wprowadzając w życiu dziecka małe zmiany polegające na stałym rytmie dnia i rytuałach programujemy jego mózg.

Mózg nie boli, ale daje sygnał o zaburzeniach przez nietypowe zachowania dziecka. Znając symptomy, możemy wprowadzić odpowiednie zalecenia, zmieniające niekorzystną sytuację.

A jak sprawdzić czy mózg dziecka rozwija się prawidłowo?

Jak zapobiegać i rozpoznawać  zaburzenia neurorozwojowe?

Na te  pytania odpowiadam w książce pt.: „Jak dbać o mózg swojego dziecka”, pierwszej części kolekcji „Rodzice”.

Mózg kierownik, zawiaduje pracą całego organizmu, dlatego warto wiedzieć jaki mamy wpływ na jego rozwój. Zrozumienie, że zachowanie dzieci wynika z nieprawidłowego odbioru bodźców z otoczenia powoduje zrozumienie problemu dziecka . Już w średniowieczu wiedziano, że jest 5 zmysłów połączonych z mózgiem. Teraz wiemy, że jest ich 9  (zmysły zewnętrzne: wzrok, słuch dotyk, węch, smak i wewnętrzne: przedsionek, propriocepcja, nanocepcja, interocepcja), a co jeszcze odkryje przed nami nauka?  W XXI wieku neurologia i genetyka, to nauki, które odkryły i  rozwinęły  swoje możliwości. Naukowcy poprawiają i wykrywają błędy poprzedników. Badania mózgu wykazuję różnice w postrzeganiu i zrozumieniu pracy mózgu człowieka.

Pracuję z dziećmi i rodzicami ponad 30 lat i od 1997 roku wprowadzam elementy gimnastyki mózgu Paula Dennisona w zajęciach terapeutycznych z dziećmi.  W  2005 roku otworzyłam w mojej Poradni salę SI i obserwowałam  oddziaływanie terapii sensorycznej na rozwój dzieci,  od 2015 roku włączyłam trening słuchowy i diagnozę przetwarzania słuchowego. Trening bilateralny uaktywniłam podczas realizowania indywidualizowanego programu wspomagania rozwoju, w 2020 roku, w czasie pandemii.

Wymienione przeze mnie metody trenują mózg, a dlaczego i w jaki sposób opowiadam w swoich książkach, na warsztatach. szkoleniach i podczas konsultacji ogólnorozwojowych.


W książce „ Jak dbać o mózg swojego dziecka? zapoznaję z historią wprowadzania gimnastyki mózgu w swojej pracy terapeutycznej oraz w trakcie wychowywania własnych dzieci, które obecnie są dorosłe i wraz ze mną realizują program „Dobry Start od Poczęcia”. Podzielę się wnioskami z badan i obserwacji, które przeprowadziłam na przełomie 30 lat pracy z dziećmi i rodzicami.

 Opowiem o czasach mojego dzieciństwa, a w zeszłym stuleciu wiedza na temat mózgu człowieka rozwijała swoje badania. Mówiło się, że mózg jest dla nas tajemnicą i wprowadzono nieprawidłowe informacje na temat jego funkcjonowania.

Obecnie neurologia jest nauką, która odkrywa fakty i weryfikuje wiadomości o pracy mózgu, co otwiera oczy wszystkim mającym wpływ na  dzieci. Wiadomo bowiem, że od prawidłowej  pracy mózgu zależy oczekiwane zachowanie dziecka i jego prawidłowy rozwój.        

Doświadczenia mojego życia przekonały mnie, że tylko trenując, ciężko pracując osiągamy cel, więc zachęcam każdego rodzica „ nie usuwaj kłód spod nóg swojego dziecka, bo przewróci się na ziarnku piasku”. Każda nowa czynność w życiu małego dziecka jest zaprogramowanym zachowaniem, które musi wcześniej opanować. To w jakiej atmosferze nauczy się tego, zależy od rodziców i opiekunów dziecka.  Dotyczy to każdej umiejętności, zarówno w pokonywaniu kolejnych kroków milowych w rozwoju, jak i w nauce samodzielności, czy obowiązków.

Moje badania wykazują, że świadomi rodzice trenują z dzieckiem w domu i  osiągają pozytywne zmiany w jego zachowaniu i funkcjonowaniu. W związku z tym naszą pracę rozpoczynamy od obserwacji i określenia mocnych  i słabych stron dziecka. Kolejnym krokiem jest diagnoza, która wyznacza określony trening lub terapię.

Książka kierowana jest do rodziców, dlatego napisana została prostym językiem, dla zrozumienia treści i zagadnień  w niej opisanych.


Trening mózgu dziecka  to wprowadzanie prawidłowych nawyków w jego życie i stymulowanie rozwoju przez oddziaływanie na zmysły przez ruch i doznania sensoryczne.

 O tym dlaczego i jak wdrażać je w życie dziecka opowiada 1 część kolekcji Rodzice pt. „Jak dbać o mózg swojego dziecka?”.

Anna Dobosz

Zarejestruj się na platformie, skontaktujemy się z Tobą
​i odpowiemy na pytania