Trening to słowo, kojarzące się z wysiłkiem, którego wcale nie lubimy i z konsekwencją, od której uciekamy, a to właśnie wprowadza w życie dziecka stałość i regularność dając mu podłoże do prawidłowego rozwoju.
Każda opinia lub orzeczenie jest zaleceniem do pracy z dzieckiem i zazwyczaj jest ono otoczone opieką terapeutyczną w placówce, w której się uczy, ale rodzice nie wiedzą co mają robić w domu. Szukają podpowiedzi w Internecie i chodząc na konsultacje od specjalisty, do specjalisty, ale rzadko mają zintegrowany plan i świadomość wprowadzania dobrych nawyków.
Trudno uwierzyć, ale wprowadzając w życiu dziecka małe zmiany polegające na stałym rytmie dnia i rytuałach programujemy jego mózg.
Mózg nie boli, ale daje sygnał o zaburzeniach przez nietypowe zachowania dziecka. Znając symptomy, możemy wprowadzić odpowiednie zalecenia, zmieniające niekorzystną sytuację.
A jak sprawdzić czy mózg dziecka rozwija się prawidłowo?
Jak zapobiegać i rozpoznawać zaburzenia neurorozwojowe?
Na te pytania odpowiadam w książce pt.: „Jak dbać o mózg swojego dziecka”, pierwszej części kolekcji „Rodzice”.
Mózg kierownik, zawiaduje pracą całego organizmu, dlatego warto wiedzieć jaki mamy wpływ na jego rozwój. Zrozumienie, że zachowanie dzieci wynika z nieprawidłowego odbioru bodźców z otoczenia powoduje zrozumienie problemu dziecka . Już w średniowieczu wiedziano, że jest 5 zmysłów połączonych z mózgiem. Teraz wiemy, że jest ich 9 (zmysły zewnętrzne: wzrok, słuch dotyk, węch, smak i wewnętrzne: przedsionek, propriocepcja, nanocepcja, interocepcja), a co jeszcze odkryje przed nami nauka? W XXI wieku neurologia i genetyka, to nauki, które odkryły i rozwinęły swoje możliwości. Naukowcy poprawiają i wykrywają błędy poprzedników. Badania mózgu wykazuję różnice w postrzeganiu i zrozumieniu pracy mózgu człowieka.
Pracuję z dziećmi i rodzicami ponad 30 lat i od 1997 roku wprowadzam elementy gimnastyki mózgu Paula Dennisona w zajęciach terapeutycznych z dziećmi. W 2005 roku otworzyłam w mojej Poradni salę SI i obserwowałam oddziaływanie terapii sensorycznej na rozwój dzieci, od 2015 roku włączyłam trening słuchowy i diagnozę przetwarzania słuchowego. Trening bilateralny uaktywniłam podczas realizowania indywidualizowanego programu wspomagania rozwoju, w 2020 roku, w czasie pandemii.
Wymienione przeze mnie metody trenują mózg, a dlaczego i w jaki sposób opowiadam w swoich książkach, na warsztatach. szkoleniach i podczas konsultacji ogólnorozwojowych.
W książce „ Jak dbać o mózg swojego dziecka? zapoznaję z historią wprowadzania gimnastyki mózgu w swojej pracy terapeutycznej oraz w trakcie wychowywania własnych dzieci, które obecnie są dorosłe i wraz ze mną realizują program „Dobry Start od Poczęcia”. Podzielę się wnioskami z badan i obserwacji, które przeprowadziłam na przełomie 30 lat pracy z dziećmi i rodzicami.
Opowiem o czasach mojego dzieciństwa, a w zeszłym stuleciu wiedza na temat mózgu człowieka rozwijała swoje badania. Mówiło się, że mózg jest dla nas tajemnicą i wprowadzono nieprawidłowe informacje na temat jego funkcjonowania.
Obecnie neurologia jest nauką, która odkrywa fakty i weryfikuje wiadomości o pracy mózgu, co otwiera oczy wszystkim mającym wpływ na dzieci. Wiadomo bowiem, że od prawidłowej pracy mózgu zależy oczekiwane zachowanie dziecka i jego prawidłowy rozwój.
Doświadczenia mojego życia przekonały mnie, że tylko trenując, ciężko pracując osiągamy cel, więc zachęcam każdego rodzica „ nie usuwaj kłód spod nóg swojego dziecka, bo przewróci się na ziarnku piasku”. Każda nowa czynność w życiu małego dziecka jest zaprogramowanym zachowaniem, które musi wcześniej opanować. To w jakiej atmosferze nauczy się tego, zależy od rodziców i opiekunów dziecka. Dotyczy to każdej umiejętności, zarówno w pokonywaniu kolejnych kroków milowych w rozwoju, jak i w nauce samodzielności, czy obowiązków.
Moje badania wykazują, że świadomi rodzice trenują z dzieckiem w domu i osiągają pozytywne zmiany w jego zachowaniu i funkcjonowaniu. W związku z tym naszą pracę rozpoczynamy od obserwacji i określenia mocnych i słabych stron dziecka. Kolejnym krokiem jest diagnoza, która wyznacza określony trening lub terapię.
Książka kierowana jest do rodziców, dlatego napisana została prostym językiem, dla zrozumienia treści i zagadnień w niej opisanych.
Trening mózgu dziecka to wprowadzanie prawidłowych nawyków w jego życie i stymulowanie rozwoju przez oddziaływanie na zmysły przez ruch i doznania sensoryczne.
O tym dlaczego i jak wdrażać je w życie dziecka opowiada 1 część kolekcji Rodzice pt. „Jak dbać o mózg swojego dziecka?”.
Anna Dobosz