
• Zapytamy o rozwój dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka. Ważnym elementem wywiadu jest wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji.
• Ocenimy czułość słuchu dziecka – to pierwszy element badania obwodowego układu słuchowego. Badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzić czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu.
• Zbadamy lateralizację i dominację ucha. W przypadku stwierdzonej skrzyżowanej lateralizacji, dominacji lewego ucha, problemów związanych z uwagą słuchową, integracją bodźców słuchowych i trudności z separacja międzyuszną zostanie zaproponowany trening bilateralny, fizjoterapia, terapia integracji sensorycznej połączona z treningiem słuchowym.
• Ocenimy wyższe funkcje słuchowe znormalizowanymi testami Neuroflow:
– dzieci, w wieku przedszkolnym mają do wykonania 3 zadania testowe,
– dzieci w wieku młodszym szkolnym podczas diagnozy wykonują 6 zadań testowych,
– dzieci starsze i osoby dorosłe 8 zadań testowych.
Zadania polegają, w zależności od wieku dziecka, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.
Po wykonaniu diagnozy w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego terapeuta przygotowuje raport z badania APD z zaleceniami do treningu słuchowego, wskazówkami dla rodziców i nauczycieli.
Jeśli rodzice wspólnie z terapeutą zdecydują o rozpoczęciu treningu, wówczas zostaną poinformowani o każdym etapie treningu i zalecana jest diagnoza kontrolna, która oceni postępy dziecka.