Logopeda
Terapia logopedyczna to nie tylko praca nad prawidłową wymową, ale także nauka prawidłowego komunikowania się ze światem, połykania, oddychania, jedzenia, słuchania.
Należy pamiętać, że każdy człowiek rozwija się we własnym, swoistym tempie, nie należy panikować, ale gdy tylko zauważymy zachowanie, które nas niepokoi należy je konsultować! Im wcześniej rozpoczniemy pracę nad pewnym problemem tym lepsze i szybsze efekty osiągniemy.
Warto pamiętać, że im dłużej występuje dany problem, tym trudniej jest z nim później walczyć, ale nigdy nie ma złego czasu na pierwszą wizytę u logopedy – przyjmujemy pacjentów od pierwszych dni ich życia
Więcej
U takich maluchów logopeda sprawdza przede wszystkim budowę aparatu artykulacyjnego, odruchy niemowlęce, a także sprawdza w jaki sposób dziecko przyjmuje pokarmy, oraz kontroluje jego rozwój mowy i komunikację.
Na konsultację logopedyczną zapraszamy jeśli Twoje dziecko:
• ma problemy z jedzeniem lub połykaniem,
• jest po zaleceniu lub po podcięciu wędzidełka,
• nie zaczęło głużyć (wydawać z siebie samoistnych dźwięków po ukończeniu 2-3 miesiąca życia),
• nie zaczęło gaworzyć (wydawać z siebie dźwięki np.: a-gu”, „pa-ba” po ukończeniu 6 miesiąca życia),
• dziecko ok. 5.m.ż. komunikuje się tylko przy pomocy płaczu,
• roczny maluch porozumiewa się tylko za pomocą gestów, nie wykonuje prostych poleceń,
• rozwój mowy dziecka nagle się zatrzymał,
• 2-letnie dziecko wymawia tylko pojedyncze dźwięki zamiast wyrazów, zwłaszcza jeśli w okresie
niemowlęcym nie gaworzyło lub gaworzenie było mało nasilone,
• wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest całkowicie niezrozumiała dla osoby obcej,
• dwulatek nie różnicuje słuchowo wyrazów o podobnym brzmieniu (np. bułka – półka),
• dziecko wsuwa język między zęby przy wymawianiu głosek t, d, n, ń, ś, ź, ć, dź,
• gdy słownictwo jest bardzo ubogie, dziecko posługuje się przede wszystkim onomatopejami, nie buduje zdań,
• gdy mowa jest niezrozumiała dla osób spoza najbliższego otoczenia lub dziecko mówi z poszumem nosowym.
Fizjoterapia
Do fizjoterapeuty warto wybrać się z dzieckiem z kilku powodów. Maluszek, szczególnie do 3 roku życia, aby się rozwijał prawidłowo, potrzebuje właściwej stymulacji. Specjalista może podpowiedzieć w jaki sposób pielęgnować niemowlę aby uniknąć nieprawidłowości w rozwoju, nauczy na co zwracać uwagę przy przewijaniu, przebieraniu czy noszeniu malucha. Podpowie jak rozpoznawać właściwy moment osiągnięcia kamieni milowych w rozwoju dziecka i jak działać aby wspomóc te osiągnięcia. U starszych dzieci pokaże jak właściwie je stymulować i jakie proponować zabawy, aby zapewnić mu optymalny rozwój.
Więcej
Poniżej przedstawiamy kilka nieprawidłowości, na które należy zwrócić uwagę u dzieci w różnym wieku.
U młodszych dzieci zwracamy uwagę na asymetrię w układaniu ciała, umiejętność używania rączek w różnych pozycjach, nadmierne napięcie lub przeciwnie, zbyt dużą wiotkość ciała, osiągnięcie kamieni milowych itp.
Dziecko w wieku 0-3 miesiące
- Układa główkę głównie na jedną stronę
- Ciało dziecka układa się asymetrycznie, wygina się w łuk
- Mocno odchyla główkę do tyłu, napręża całe ciało
- Nie lubi leżeć na brzuchu
- Mocno zaciska rączki
Dziecko w wieku 3-6 miesięcy
- Nie trzyma stabilnie główki podczas noszenia
- Nie unosi główki podczas leżenia na brzuchu
- Podczas leżenia na plecach nie unosi nóg albo robi to asymetrycznie
Dziecko w wieku 6-9 miesięcy
- Nie obraca się z pleców na brzuch i odwrotnie lub robi to tylko na jedną stronę
- Używa w zabawie tylko jednej ręki
- Nie lubi podpierać się na rękach w leżeniu na brzuchu
Dziecko w wieku 9-12 miesięcy
- Nie pełza lub nie raczkuje
Dziecko w wieku 12-16 miesięcy
- Nie siada samodzielnie
- Nie podejmuje prób wstania podpierając się np. o meble
Powyżej 18 miesiąca
- Dziecko nie chodzi samodzielnie
U starszych dzieci należy zwracać uwagę na jakość chodu, sposób stawiania stóp, dalsze umiejętności motoryczne takie jak wchodzenie i schodzenie po schodach (szczególnie naprzemienność stawiania nóg), równowagę, koordynację ruchową i wzrokowo-ruchową.
Dziecko w wieku 18-24 miesiące
- Chodzi asymetrycznie lub bardzo chwiejnie
- Chodzi cały czas na palcach
- Unika wspinania się na schody, pokonywania przeszkód
- Często się potyka
Dziecko wieku 24-36 miesięcy
- Chodząc nie patrzy, gdzie stawia stopy, potyka się i często przewraca
- Nie chodzi po schodach naprzemiennie
- Nie patrzy na ręce, gdy manipuluje nimi
- Nie podejmuje prób podskoków obunóż
Należy pamiętać, że gdy zaniedbamy pewne obszary rozwoju dziecka lub przegapimy moment, w którym powinno ono nabyć pewne umiejętności, może doprowadzić to do późniejszych problemów posturalnych, ruchowych, czy nawet problemów szkolnych związanych z wykształceniem się właściwej koordynacji ruchowej czy lateralizacji.
Dlatego jak tylko coś nas zaniepokoi w rozwoju psychoruchowym dziecka należy skonsultować się z właściwym specjalistą.
Fiki Miki masażyki
To nasza oferta zajęć indywidualnych z fizjoterapeutą i terapeutą si dla najmłodszych dzieci w wieku od 3 miesięcy do 1,5 roku. Są to zabawy dotykowo-ruchowe wspierające rozwój sensomotoryczny maluszków.
Zajęcia prowadzone są na specjalnie przystosowanej sali do integracji sensorycznej. Terapeuta pokazuje rodzicom prawidłowy sposób pielęgnacji niemowlęcia, podnoszenia, przenoszenia a także zabaw rozwijających sferę sensoryczną i motoryczną dziecka.
Więcej
Jeśli:
- Jest to Twoje pierwsze dziecko i czujesz się niepewnie w roli rodzica
- Masz wątpliwości co do właściwej pielęgnacji niemowlęcia
- Zastanawiasz się czy Twoje dziecko się rozwija prawidłowo
- Masz pytania dotyczące właściwego rozwoju sensomotorycznego niemowlęcia
- Chciałabyś/chciałbyś poznać właściwe techniki noszenia, pielęgnacji małego dziecka
To jest to oferta właśnie dla Ciebie
Konsultacje ogólnorozwojowe
Konsultacje ogólnorozwojowe to oferta dla rodziców dzieci do 3 roku życia.
Zapraszamy na spotkanie rodziców z dzieckiem.
Konsultacje prowadzi dwóch terapeutów (fizjoterapeuta, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej i logopeda, pedagog, terapeuta wyższych funkcji słuchowych i integracji bilateralnej). Podczas konsultacji uzupełniony zostanie wywiad z rodzicami, obserwacja i badanie dziecka pod kątem psychoruchowym.
Więcej
Po przeprowadzonej konsultacji rodzice dostają informację o zauważonych zaburzeniach rozwoju psychoruchowego dziecka i jeśli jest taka potrzeba, propozycję indywidualnego planu pracy terapeutycznej w domu i w Centrum Maja.
Ciekawostka