U większości dzieci rozwój integracji zmysłowej przebiega prawidłowo i zupełnie naturalnie, podczas codziennych zabaw i innych aktywności. Jeżeli procesy integracji sensorycznej są zaburzone, pojawia się wiele problemów w rozwoju dziecka.
Objawy zaburzeń SI
Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się, z niepełnospra wnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową, mózgowym porażeniem. Ich nasilenie jest różne, od lekkiego do znacznego.
Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają na:
- uczenie się,
- zachowanie,
- rozwój społeczno-emocjonalny.
Mądre dziecko z takimi problemami może zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre rzeczy jest mu trudniej wykonać niż innym dzieciom i nie może zrozumieć dlaczego tak się dzieje.
Dziecko z zaburzeniami procesów integracji sensorycznej
Dziecko, u którego występują zaburzenia procesów SI może:
- być wycofane (może unikać ruchu, dotyku, hałasu, aktywności i pewnych działań),
- być odbierane jako leniwe, znudzone, bez motywacji,
- być nadaktywne ruchowo,
- okazywać brak planowania przed wykonaniem jakiegoś zadania (nie może usiedzieć w jednym miejscu, kreci się, podskakuje, jest impulsywne, łatwo się rozprasza, jest absorbujące), takie dziecko przeszkadza i ciągle domaga się naszej uwagi,
- reagować agresywnie, wycofywać się lub być sfrustrowane kiedy ponosi porażkę,
- być odbierane jako uparte i sprawiające kłopoty,
- mieć niską samoocenę (wycofuje się w obawie przed porażką, wyśmianiem przez rówieśników i niezadowoleniem dorosłych).
Nie znając przyczyn takiego zachowania rodzice i dzieci mogą się obwiniać. Sytuacja taka sprzyja rozwojowi napięcia w rodzinie oraz powoduje poczucia bezsilności.
Tak więc, drodzy Rodzice, warto zauważać, zrozumieć i pomagać przezwyciężać trudności swojemu dziecku.